Header Ads

Amalkan air rendaman bendi, umur 86 tahun masih kuat.

Amalkan air rendaman bendi, umur 86 tahun masih kuat.

Balik kampung aritu sembang dengan kawan atuk, umur dah 86 tahun tapi masih kuat lagi. Siap bela lembu kambing. Bukan tu aje, dia gigih menanam nenas dan cili 5 ekar.

Kawan atuk tu sihat, dia takde penyakit seperti adik beradik dia yang lain. Tekanan darah ok, gula dalam darah ok, kencing manis pun takde, kolestrol dia juga rendah.

Bila ditanya apa rahsia dia, dia dah mula amalkan minum air rendaman bendi setiap hari sejak dia masuk umur 30 tahun.

Caranya mudah dan murah saja :

  1. Beli 1 ikat kacang bendi RM 1 jer
  2. Potong halus
  3. Rendamkan 8-12jam di dalam air mineral supaya lendir bendi tadi keluar
  4. Minum secukup rasa
  5. Bila air dah abis, rendam sekali lagi (boleh buat 2 hingga 3 kali, sampai likat lendir dia habis)
  6. Bendi tadi tu boleh la goreng kicap ke, rebus ke, buat ulam atau letak dalam kari. Elakkan pembaziran gituw
kesihatan _ Amalkan air rendaman bendi, umur 86 tahun masih kuat.

16 Khasiat Kacang Bendi Yang Ramai Belum Tahu 

  Buah bendi dikatakan elok untuk perkembangan otak iaitu menguatkan daya memori otak dan kecergasan.

  Dalam bidang perubatan traditional, biji, akar dan bunga bendi direbus dan diminum, mampu untuk melawaskan pembungan air kecil, mengurangkan bengkak atau radang, mengurangkan masalah susah bersalin, mengubati penyakit gornea dan sifilis.

  Air rebusannya juga sesuai untuk disapu pada pelbagai jenis kudis dan bisul. Air rebusan yang dicampur gula boleh dibuat sirap ubat dan rawatan sakit kerongkong.

  Manakala lendir ia boleh digunakan sebagai ubat untuk tujuan menyejukkan dan melembutkan kulit.

  Biji bendi yang matang juga mempunyai potensi untuk di proses bagi mendapatkan minyak sayuran yang bermutu tinggi dan juga boleh diproses goreng untuk dijadikan bahan minuman sebagai kopi.

  Daun muda bendi boleh dimakan sebagai sayuran ulaman manakala daun yang tua boleh diproses sebagai bahan kraftangan yang cantik.

  Mencuci hati.

  Menstabilkan kandungan gula dalam darah.

  Membantu melicinkan bahagian dalam usus besar.

  Membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.

  Ia membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus.

  Sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan dan rasa tidak selesa.

  Membantu merawat ulser dan mengurangkan kekejangan pada sendi.

  Sifat yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekaligus membantu mengurangkan masalah penghadaman.

  Juga ianya dapat membantu mengurangkan radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan pada dubur.

  Air rebusan bendi boleh menyahkan toksik dan disamping itu juga boleh menstabilkan paras gula dan anti diabetes. Rendam dua batang bendi yang dihiris besar-besar ke dalam segelas air semalaman. Pastikan gelas ditutup. Amal minum selama dua minggu sebelum sarapan, dikatakan memberi hasil yang



Sumber: Dara Anggun dan Diari Hati

6 comments:

  1. Antara sayur kegemaran, masa fasa akhir mengandung mmg lebihkan mkn sayur nie...

    ReplyDelete
  2. mak azah suka makan bendi. kalau rendaman bendi ni, nanti nak bagitahu mak :)

    ReplyDelete
  3. wah..baru ku thu bendi bnyak khasiatnya. Thanks for sharing

    ReplyDelete
  4. Banyak juga khasiat bendi nih. Baru tahu.

    ReplyDelete
  5. ohh rupanya air rendaman bendi sangat banyak khasiat tersembunyi. Kita sebenarnya suka bendi goreng sos tiram. hehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.