Tuesday, November 14

Resepi kuih Seri Muka sedap penuh nikmat, ini rahsianya.


Sebut je kuih seri muka,
terbayang kaler hijau & putih. Lepas ngapp je, senyuman terpancar terus berseri muka dek kerana manis rasanya sedap berlemak. Yamm, yamm.. Itu pasal la kot di bagi nama kuih "seri muka". Heheee. 

Aduhh tetiba pulak rasa nak cari kuih ni kan. Sekarang dah senang, memang ramai jual kuih ni. Pagi jumpa, time pepetangg pun jumpa. Tapi...

Tapi yang susahnya, bila nak kuih yang bebetul tradisional ikut resepi nenek moyang. Weyh tang ni memang payah bebenor. Sampai migrain la pikir. Panadol habis 3 papan sebab banyak sangat pikir.  

Nak buat sendiri? Ehh uols rajin sangat ke nak masak kuih ni guna cara lama? Kacau pelan² atas api selow-selow sampai likat?? Tak rajin kan. Hmmm

Mujur terjumpa dengan KuihHakim.
Pakar membuat kuih seri muka dan kuih talam cara tradisional, 16 tahun di pasaran. Kuih fresh dibuat setiap hari dari rumah!


Apa beza kuih tradisional KuihHakim dengan kuih cara moden? 

KuihHakim gunakan cara tradisional iaitu kacau sampai pekat dalam loyang & masak atas api. Dari segi rasa, masak atas api jauh lebih sedap. Tekstur nya jugakk jauh lebih cantik daripada yang kukus. Jadi, kuih tu sesuai untuk semua majlis, dijadikan kuih hantaran, hadiah dan lain². Nak bagi orang, mestilahh lawa² kan, ekslusifff gituw. 

Dari segi rasa, cara moden guna perisa tambahan pandan & pewarna hijau. KuihHakim pula guna daun pandan original. Daun diblend halus, ditapis & di campur dalam adunan kuih. Hijau semulajadi dengan rasa pandan sebenar. Sebab tu laa rasa kuih tradisional sangadd nikmat! Menyengat tekak, mengunci rasa! 


Mana nak cari kuih ni? 
Ema dah telan air liuqq ni. Sebab dah rasa sekali, tu yang teringat sampai bila² tau. Selain daripada FB KuihHakim - Resipi Ibu, uols boleh jumpa kuih ni kat 

#Petronas Batu 14 Puchong
#Petronas Usj 9 Subang
#Petronas Usj 20 Subang
#Petronas LDP km2
#Petronas Seksyen 20 Shah Alam
#Petronas Seksyen 18 Shah Alam
#Petronas Seksyen 6 Shah Alam
#Petronas Bangi Seksyen 9
#Petronas UNITEN
#Petronas SKVE
#Petronas Bukit Kinrara 5 (BK 5)
#Petronas Bukit Kinrara 6 (BK6)
#Petronas Puncak Jalil
#Petron Puncak Jalil

Harga yang dijual kat Petronas tak sama dengan harga yang KuihHakim jual. Maka nya, untuk kuantiti banyak, uols boleh PM tepi. Sebarang tempahan, klik je link dibawah ni:

Artikel Terkait

1 Luahan Hati so far

Sedapp tu! Rasa nak makan petang ni


EmoticonEmoticon