Friday, June 17

Resipi sabun DIY paling selamat

Kebanyakkan orang akan bertanya pada Ema soalan seperti ini :

  • apa yang patut kita letak dalam sabun ?
  • kenapa guna minyak yang itu , bukan minyak yang ini ?
  • boleh ke kita guna 100% minyak zaitun ?
  • kenapa kita buat sabun tak guna satu bahan je ?
dan soalan berikutnya akan terus muncul & berpanjangan . Bla , bla , bla ...


Ketakutan wujud bila kita belajar guna "otak kosong" maksudnya tak tahu apa-apa pasal minyak terapi , cara proses & resipi sabun . Satu bahan boleh menyebabkan kerosakan besar pada kualiti sabun . Akhirnya , sabun tadi akan berakhir ke tong sampah . Whats ??? -___-

**********
Ok , kembali semula cerita minyak tadi . Jika kita baru nak start , Ema suggest gunakan ratio 33/33/33 dimana setiap minyak 33% minyak zaitun , 33% minyak kelapa dan 33% minyak palm/palm kernel . Baki lagi 1% tu guna mana-mana minyak tadi .

Bila dah konfiden (buat sabun 2 3 kali) , kita boleh tukar ratio tadi kepada 30/30/30/10 . 30% setiap minyak tadi dan lagi 10% letak minyak yang kita pilih - bergantung pada jenis sabun kita nak buat . Biasanya , ramai letak minyak kastor , mentega shea , mentega koko , avocado dll .



Boleh baca kejap kegunaan minyak dalam sabun , nak guna mana satu ? [klik sini]



So tadi ada 3 jenis minyak kan , kenapa guna minyak tersebut ?
Senang je : Minyak kelapa bertindak sebagai agen "pembersihan" yang berkesan & membantu sabun mengeras dengan lebih efektif . Minyak palm pula merupakan agen kedua selepas minyak kelapa . Manakala minyak zaitun melembapkan kulit dan sangat bagus pada kulit .

Habis tu , kenapa tak guna terus minyak zaitun 100%??
Boleh guna , tapi kita kena tunggu 2-3 bulan supaya sabun tadi dapat digunakan . *** nangislah kau sebab lama sangat nak beku . Paling sadis bila sabun 100% minyak olive tadi tu , mencair dengan lebih cepat - tak sampai seminggu dah habis guna . Tak ke rugi ?

Macammana pula kalau letak minyak kelapa melebihi 35% atau secara berlebihan?
Ini akan menyebabkan sabun 'terlalu membersihkan' minyak muka . Bagus tu memanglah bagus sebab buang kotoran . Tetapi kena gak tinggalkan minyak yg 'baik' untuk elakkan kulit muka kering sangat . Untuk atasi masalah ini , letaklah sedikit pelembab seperti minyak zaitun atau mentega shea .


Jadi , whatever oils you put in your soap is what matters most to create the best soap . Ada yang suka buat satu resipi sahaja , sementara yang lain suka buat eksperimen (macam Ema ni , hehehee !)

Happy SOAPing 
Memang seronok tau buat sabun sendiri !!!

Info lanjut : EMA 0136483362

Artikel Terkait